(In Dutch) Godverdomse dagen: Dimitri Verhulst

(This post is in Dutch, because it’s about a popular Belgian author, who is giving away his newest novel for free with next week’s edition of one of Belgian’s most popular magazines)

Ik ben geen fan van Nederlandstalige literatuur. Geen idee hoe dat komt, maar er zijn slechts weinig Nederlandse of Belgische auteurs die me kunnen bekoren. Een paar uitzonderingen niet daargelaten missen ze in mijn ogen veelal de originaliteit en aantrekkingskracht die buitenlandse schrijvers wel hebben. Ik geef toe, het is geen eerlijke vergelijking. Ook goede Finse schrijvers of geweldige Puerto Ricaanse auteurs zal je op één hand kunnen tellen. Desondanks blijven de meeste Nederlanders zich wagen aan polderliteratuur, en lijkt Belgische literatuur vaak niet verder te komen dan het clichématig herkauwen van de ultieme dooddoeners.

Ook Dimitri Verhulst biedt an sich niets nieuw, maar het is dankzij zijn ontwapenende eerlijkheid (en zijn gevoel voor humor) dat hij zich toch onderscheidt van het gros van de auteurs. In ‘n recent Humo-interview zegt hij dat hij zich schaamt om “De kamer hiernaast”, zijn debuut, terwijl ik dat boek ‘n geweldige revelatie vond. En dan is er natuurlijk zijn grote succes “De helaasheid der dingen”, over zijn jeugd in Reetveerdegem. Het meesterwerk dat de meesten er inzagen, las ik zelf niet, maar het was wel uiterst charmante literatuur.

In datzelfde HUMO-interview heeft hij het ook over zijn nieuwste boek: Godverdomse Dagen op een godverdomse bol (geweldige titel!), dat volgende week gratis zal weggegeven worden bij elke Humo. Om eerlijk te zijn: ik verwacht dat mensen die zijn vorige boek geweldig vonden, misschien moeite zullen hebben met deze nieuwe roman. Van wat uit het interview afleid, is de nieuwe een geschiedenis van de mensheid, en lijkt Verhulst literair weer een beetje gegroeid. Maar mensen willen altijd weer terug naar het oude, en dus zal het grootste commentaar zijn dat het toch geen tweede “Helaasheid” is. Ik daarentegen kijk er wel naar uit, want dit zou mogelijk wel eens geweldige literatuur kunnen opleveren.

Dat het boek gratis wordt weg gegeven, daar kan ik als pseudo-communist alleen maar om juichen. Literatuur zou altijd en overal beschikbaar moeten zijn (hence de “pseudo”). Boekhandelaars zijn niet zo tevreden, maar daar zijn het dan ook boekhandelaars voor.

Ik weet in elk geval wat ik als volgende boek ga lezen. Nu eerst maar proberen The Dice Man van Luke Rhinehart uit te lezen (daar volgt ook nog wel ‘n blogpostje over).

Explore posts in the same categories: Bookworm Wednesday

Tags: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment on “(In Dutch) Godverdomse dagen: Dimitri Verhulst”


Leave a Reply

